I like them, they're nice
Group show by Paul Maheke, Rebecca Ackroyd and Ndayé Kouagou
No need for a wall, it's a garden. No need for a roof, it's a garden. No need for much, it's a garden. One person will build the foundation and the other one will build the furniture and I'll do the rest. No concrete for our foundation but a constantly moving presence, to welcome you and anyone who wanna join.
A nice place for a conversation or maybe THE conversation, with a perfect cast, why them you ask? Because I like them, they're nice. – Ndayé Kouago
The exhibition takes the personal connection between people as a starting point, from where space, experience and meaning are constructed. Each of the three artists individually deals with transporting internally formed questions and concerns to an external environment, within which the personal narrative becomes part of a larger context:
Paul Maheke’s approach extends from working with his own body to a general conception of the body as archive and echo. From this metaphorical perspective, he explores identity politics, especially in regard to queerness and blackness.
Rebecca Ackroyd works in drawing, installation and sculpture. She transmits personally experienced urges and fears, such as the need for belonging or the fear of the unknown into ambiguous atmospheres, where these intimate feelings resonate with a public and each visitor individually.
Ndayé Kouagou takes a similar interest in core emotions. In his performance and speech-based practice, he combines tales of the everyday with existential thought. With a strong sense of humor, his body of work tackles the very essence of being.
In this show, all three artists engage in a mutual act of world-making enticing the visitor to finalize the art.
Text: Tatjana Schaefer
I like them, they're nice
Gruppenausstellung von Paul Maheke, Rebecca Ackroyd und Ndayé Kouagou
Man braucht keine Wand, es ist ein Garten. Man braucht kein Dach, es ist ein Garten. Man braucht nicht viel, es ist ein Garten. Die erste Person legt den Grundstein, die zweite baut die Möbel und ich mache den Rest. Kein Beton als Fundament, sondern die sich kontinuierlich verändernde Gegenwart unserer selbst, womit wir alle, die mitmachen wollen, willkommen heißen.
Ein angenehmer Ort für eine Unterhaltung oder gar DIE Unterhaltung, mit perfekter Besetzung. Warum die, fragst Du mich? Because I like them, they are nice.
Die Ausstellung nimmt den zwischenmenschlichen Bezug als Ausgangspunkt, von wo aus ein gemeinsamer Erlebnis- und Bedeutungsraum konstruiert wird. Die Künstlerin und die beiden Künstler setzten sich in ihrem jeweiligen Werk damit auseinander, subjektive Erfahrungsebenen in einen kollektiv erlebbaren Rahmen zu übertragen. Dadurch wird das Persönliche Teil eines gesellschaftlichen Zusammenhangs.
Paul Maheke’s Ansatz erstreckt sich vom eigenen körperlichen Ausdruck auf das Verständnis von Körpern als Archiv oder Echo. Ausgehend von dieser Metapher, untersucht er, wie Körper für politisch wirksame Identitäten einstehen, vor allem in Bezug auf Queerness und Schwarzsein.
Rebecca Ackroyd überträgt subjektiv empfundene Sehnsüchte und Ängste, wie den Wunsch nach Zugehörigkeit oder die Angst vor dem Unbekannten, in ambivalente Stimmungsräume. Ihre Environments stellen für die intimen Gefühle der Künstlerin einen Resonanzraum dar, der somit für andere erfahrbar wird.
Kernemotionen sind auch Ndayé Kouagous Anknüpfungspunkt. In seiner auf Performance und Sprache basierten künstlerischen Praxis kombiniert er Alltagsgeschichten mit existenziellen Gedanken und viel Humor.
Text: Tatjana Schaefer